Selasa, 14 Ogos 2012

LAIN EMAK LAIN BAPA

Entry ni untuk meluahkan sedikit cerita semasa yang aku alami sekarang ini.

Aku anak ke-2 dari 4 adik-beradik, dan aku adalah anak LELAKI tunggal dalam keluarga aku. Kadang-kadang rasa jealous juga bila tengok orang lain ada adik-beradik lelaki lain (biasalah sifat manusia yang lemah ini kan). Tapi apa-apa pun aku rasa bersyukur sangat dengan kehidupan keluarga aku, semua yang tertulis ada hikmahnya. InsyaAllah.

Orang kata aku ni pendiam... hmmmpphhhh... memang aku jadi pendiam bila aku berada dalam sesuatu keadaan yang aku fikir tak perlu nak keluarkan suara. Bagi aku cakap bila perlu je kot... Jadi aku perasan dari situ aku tak ada kawan yang betul-betul rapat dengan aku. Dan memang aku selalu hidup seorang, dari sekolah Form 6, Degree, Master dan sekarang PhD pun aku seorang jer.

Berbalik kepada perkara di perenggan pertama, ada 2 orang sahabat aku yang aku anggap macam adik aku sendiri je, pertama adalah Eijam... Nama sebenarnya HAMIZAN BIN SUHAILI, umur sekarang 22 tahun. Aku kenal dia pada September 2010. Dia berasal dan sekarang tinggal di Sarawak. Aku kenal dia masa makan di Restoran Wan Mad. Masa tu dia belajar di Masterskill tahun akhir, aku kenal dia lepas aku berhenti kerja dari Masterskill. Masa aku kerja kat Masterskill Eijam tengah buat Clinical Posting di Sarawak. Jadi tak sempat kenal masa tu.

Diploma in Medical Lab Technology

Aku mula selesa kawan dengan dia, kalau tengok perangai dia kadang menjengkelkan, degil pun ada. Hahahahaaa (^^,) tapi boleh ajar bincang juga. Kadang-kadang ada perangai manja-manja dia tu yang tak boleh blaaa tu...  Selalu juga aku lepak-lepak minum, pergi keluar sama kalau ada masa.

April 2011, dia habis belajar program Diploma dia, habis je belajar terus balik Sarawak... uhhhh... dah pujuk banyak kali juga suruh kerja kat Semenanjung, tapi mak ayah dia tak bagi. (^^,). Aku cadangkan untuk dia ambil Degree, tapi tahulah perangai dia ni, Diploma pun main-main... masa exam bukan rajin study pun... bila waktu exam, 30 minit dah sms aku suruh ambil kat kolej... hahahahaa geram jer aku dengan dia ni.


Kali terakhir aku jumpa dia pada Aidilfitri 2011, dia datang Semenanjung untuk uruskan hal kolej dia. Sekarang hanya sms, call & chat di FB jer... (^^,). Alhamdulillah sekarang dia dah kerja di TM Kuching, setelah agak lama menganggur dan bertukar-tukar kerja.

Seorang lagi juga student Masterskill, Bak dengan nama sebenar MOHAMMAD AKBAR BIN MOHD JAMALUDIN berasal dari Kluang, Johor, umur sekarang 21 tahun, Diploma In Paramedic Science (Pre-Hospital Care). Aku kenal dia masa aku kerja di Masterskill lagi. Seingat aku, aku tegur dia di FB je mula-mula masa tu. Lepas tu jumpa sebab ada program kolej sebagai Commite. Dan dari situ selalu contact kalau ada apa-apa hal. Selalu dia ni order barang-barang kat STAD jer... hahahaaa Kira dia ni ringan tulang juga untuk join aktiviti dan program kolej, tetapi dengan syarat minimun kena ada MAKAN PERCUMA.


Banyak benda mengarut aku explore dengan dia ni... kerja merayap je mana-mana tempat yang menarik dan pelik-pelik kat Lembah Klang ni. Dia ni minat nak jadi photographer, aku sokong jer laaa, sebab aku tahu perjalanan dia masa mula-mula jinak dengan tangkap-tangkap, edit-edit, post-post gambar ni. (^^,)


Program paling besar dia pernah join ~ Kelab Putera 1 Malaysia Humanitarian Mission To Somalia Ramadhan Al-Mubarak 2011. Program yang mendapat liputan seluruh dunia kerana kes wartawan Malaysia terbunuh tu.

Julai 2012, Bak pula habis pengajian diplomanya. Nasib dia sangat baik berbanding produk lain dari Masterskill, belum habis final exam dah dapat interview dan belum keluar final result dah dapat kerja. Aku cadangkan dia ambil Degree, Alhamdulillah dia pun berminat, InsyaAllah awal 2013 dia akan mula Degreenya (^^,).

Eijam dan Bak pun dah pernah ikut balik kampung aku... masa Majlis Perkahwinan Masturah - April 2011.

Gambar makan malam di kampung aku... (^^,)

Lupa nak beritahu, budak berdua ni bersaiz XXL yer... hahahaaa... aku tak kisah pun pasal hal tu, yang penting diorang ni boleh masuk kepala dengan aku, kira aku anggap diorang ni macam adik aku jer... (^^,)

Aku sangat berharap dan berdoa agar diorang ni berjaya Dunia & Akhirat... InsyaAllah



Tiada ulasan:

Catat Ulasan